Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου 2011

Το Κατάκολο ανήκει στα ψάρια … κι όλα μαζί στους Αμερικανούς

Ο Ντάριο Φο έλεγε πως ο εργάτης γνωρίζει εκατό λέξεις και το αφεντικό χίλιες, γι' αυτό είναι αφεντικό. Αν δεν θέλουμε αφεντικά πάνω απ’ το κεφάλι μας, θα πρέπει να μάθουμε κι εμείς χίλιες λέξεις, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο με τους λεξιπλάστες που έχουμε μπλέξει. Για παράδειγμα, πριν από λίγα χρόνια η εργατική τάξη δεν γνώριζε τι θα πει η γαλλική λέξη καμποτάζ, αλλά το ‘μαθε κι έκτοτε όταν ακούει για άρση του, σηκώνει τα μανίκια για καυγά. Τα αφεντικά πρόσεξαν αυτή την «πρόοδο» των εργατών και αντικατέστησαν τη λέξη που κάνει τζιζ με έναν άλλο όρο, το «home porting», το οποίο η κυβέρνηση προτίθεται να «αξιοποιήσει» ακόμα περισσότερο, πιεζόμενη δήθεν από την τρόικα. Τι σημαίνει περαιτέρω αξιοποίηση του home porting; Άρση του καθεστώτος προστατευτισμού της εγχώριας ναυτιλίας σχετικά με την απαγόρευση επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών σε κρουαζιερόπλοια με ξένες σημαίες, την υποχρεωτική απασχόληση Ελλήνων ναυτικών, τους φόρους στα λιμάνια κ.α. Με άλλα λόγια, η «αξιοποίηση του home porting» δεν είναι τίποτα περισσότερο από την άρση του καμποτάζ.

Η κυβέρνηση, λοιπόν, επισπεύδει την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών (όπως οι επιβατηγοί σταθμοί, οι προβλήτες ελλιμενισμού, η καβοδεσία, η φύλαξη κλπ) σε 20 λιμάνια και σκοπεύει να άρει τους περιοριστικούς όρους (απασχόληση Ελλήνων ναυτικών, τέλος επιβίβασης και τέλος προσέγγισης ελληνικών λιμένων), ισχυριζόμενη πως το απαιτεί η τρόικα. Ουδέν ψευδέστερο τούτου, αφού η άρση του καμποτάζ ήταν ο διακαής πόθος των κυβερνήσεων των εφοπλιστών εδώ κι αρκετές δεκαετίες.

Τα λιμάνια που θα απελευθερώσουν τις λιμενικές υπηρεσίες είναι ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, ο Βόλος, η Καβάλα, η Αλεξανδρούπολη, η Κέρκυρα, η Ηγουμενίτσα, το Ηράκλειο, η Ελευσίνα, η Ραφήνα, το Λαύριο, που λειτουργούν ως Ανώνυμες Εταιρείες, καθώς και το Κατάκολο, η Ρόδος, η Κως, η Σαντορίνη, η Μύκονος, τα Χανιά, η Πάτμος και η Σύρος, που είναι Λιμενικά Δημοτικά Ταμεία.

Πίσω, τώρα από την κυβέρνηση και την τρόικα, βρίσκονται οι ξένοι ναυτιλιακοί κολοσσοί, όπως η Carnival, η Royal Caribbean Cruises (RCC), η Costa, η MSC, η Celebrity κ.α., που απαιτούν την περαιτέρω αξιοποίηση του home porting (επανάληψη μητήρ πάσης μαθήσεως).

Η αμερικανική εταιρεία Royal Caribbean Cruises (RCC), μάλιστα, είναι αυτή που πριν από ενάμισι περίπου χρόνο διαπραγματευόταν με την κυβέρνηση την αγορά και του Κατακόλου, υποσχόμενη επενδύσεις ύψους 250 εκατ. ευρώ σε τέσσερα συνολικά ελληνικά λιμάνια. Η εφ. «ΘΕΣΗ» σε άρθρο της με τίτλο «Αμερικανική εταιρεία ενδιαφέρεται να αγοράσει το Κατάκολο» έγραφε μεταξύ άλλων στις 13 Ιουνίου 2010:

«Η πρόταση των επενδυτών επί του παρόντος φαίνεται να σκοντάφτει στα… νάζια της κας Κατσέλη, καθώς οι σύμβουλοί της που ήταν παρόντες στη συνάντηση ζήτησαν από τους αμερικανούς εκπροσώπους της RCC να προσλάβουν και «καμιά πενηνταριά- εξηνταριά έλληνες ναυτικούς». Είναι, βλέπετε, που η πρόταση έπεσε πάνω στις κινητοποιήσεις της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας και μια τέτοια συμφωνία χωρίς «διαπραγμάτευση» θα έκανε έντονη τη μυρωδιά του μπαρουτιού μέσα στο Μαξίμου.
Οι Αμερικανοί της RCC απάντησαν ότι έχουν πραγματοποιήσει επενδύσεις στον τομέα της κρουαζιέρας σε περισσότερες από 40 χώρες και σε καμία δεν τους ετέθη τέτοιο ζήτημα, προσθέτοντας ότι είναι αδύνατον σε κάθε χώρα στην οποία πραγματοποιούν επενδύσεις να δεσμεύονται και για προσλήψεις ντόπιων.

Επί του παρόντος, λοιπόν, η συμφωνία φαίνεται να πάγωσε. Οι διαπραγματεύσεις όμως συνεχίζονται και όταν με το καλό θα κουραστούν οι απεργοί ναυτεργάτες και θα πάνε σπίτια τους, θα σκάσει το «κανόνι». Και έπεται συνέχεια, καθώς αρκετές μεγάλες εταιρείες του κλάδου αναμένουν τα αποτελέσματα της κίνησης της RCC προς την ελληνική πλευρά για να καταλάβουν αν άναψε το πράσινο φως για επενδύσεις επί ελληνικού εδάφους».

Αξίζει να θυμίσουμε πως τον Ιούνιο του 2010 ακόμα και το «Βήμα» -που κατηγορούσε την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη για τα «νάζια» της- αναγκάστηκε να παραδεχτεί πως: «Μπορεί το έσοδο από τον κάθε επιβάτη ενός τέτοιου πλοίου να μην έφθανε ποτέ ή να έφθανε κουτσουρεμένο στις τοπικές αγορές, καθώς στόχος της κάθε εταιρείας είναι να δαπανήσει ο επιβάτης και το τελευταίο δολάριό του εντός του πλοίου, αλλά τα οφέλη από την παρουσία των πλοίων αυτών καθαυτών στα ελληνικά νερά θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικά και θα υπερκάλυπταν κάθε άλλη απώλεια.»! Θα πρέπει να είναι κανείς δραματικά αφελής για να μην καταλάβει για ποιον θα είναι αυτά τα οφέλη, όταν δεν θα εργάζεται ούτε ένας έλληνας στα πλοία, στους επιβατηγούς σταθμούς, στις προβλήτες ελλιμενισμού, στην καβοδεσία και στη φύλαξη, όταν δεν θα πληρώνουν οι πλοιοκτήτες τέλος επιβίβασης και τέλος προσέγγισης στα λιμάνια, και όταν ο τομέας υποδομών υποδοχής και διαμονής ξένων επιβατών θα περάσει στις εφοπλιστικές εταιρείες (απαράβατος όρος της RCC).

Τέλος, θα ήθελα να καθησυχάσω αυτούς που ενδεχομένως διακρίνουν στο σκεπτικό μου φοβικά σύνδρομα που θέτουν σε κίνδυνο την κρουαζιέρα, (όπως άλλωστε κάνουν και οι κινητοποιήσεις, οι απεργίες, οι καταλήψεις και γενικά η αντίσταση των εργαζόμενων) και να τους θυμίσω πως πριν από έναν χρόνο περίπου η κυβέρνηση διέγραψε με νομοθετική διάταξη την οφειλή του ομίλου «Luis Hellenic Cruises» για τις εισπραχθείσες από τους ναυτεργάτες ασφαλιστικές εισφορές αξίας 19.000.000 δολαρίων προς το ήδη χρεοκοπημένο ΝΑΤ. Λοιπόν, δεν είναι κουτό το εφοπλιστικό κεφάλαιο για να εγκαταλείψει τούτο τον τόπο, ότι και να λέμε εμείς κι ότι και να κάνουν οι εργαζόμενοι. Διότι τούτος ο τόπος κυβερνιέται από νενέκους των εφοπλιστών, των βιομηχάνων, των τραπεζιτών κ.ο.κ..

Δεν υπάρχουν σχόλια: